Over dit beeldtraject
Jongeren vanaf 12 tot 17 (1ste tot 6de middelbaar) zijn welkom in het beeldatelier, instappen kan op elke leeftijd. Hier kiezen de jongeren voor een brede artistieke verdieping in de beeldende kunsten. Hun creativiteit wordt verder gestimuleerd en ontwikkeld vanuit hun leefwereld en met aandacht voor verschillende aspecten van de beeldende kunst, beeldentaal en kunstenaars.
De leerlingen worden creatief uitgedaagd om met verschillende materialen en technieken te experimenteren en te ontdekken hoe zij hun innerlijke belevingswereld liefst uitdrukken, vanuit een individuele alsook een collectieve benadering.
Soms vertrekken we daarvoor vanuit hun waarneming, vanuit hun verbeelding, of vanuit het werk van een kunstenaar. Inhoudelijk wordt er dieper gegraven, ze maken kennis met het analyseren en conceptualiseren van onderwerpen en leren hoe die omgezet worden naar een gekozen techniek en resulteren in een beeld.
Ze experimenteren met verschillende grafische technieken, zoals lino, etsen, monoprint, kartondruk, etc. Ze verdiepen zich in een waaier van tekentechnieken, zoals pastel, inkt, houtskool, potlood, balpen, pen en Oostindische inkt, etc. Ook schildertechnieken komen uitvoerig aan bod, aquarel, ecoline, inkten, gouache, acrylverf, notenbister,... Ze gaan aan de slag met driedimensionale technieken, zoals boetseren met klei, hout, papier-maché, gips en assemblage, etc. Ze ontdekken mixed media technieken, collage, stop motion, digitale beeldbewerking, de basis van animatietechnieken en andere experimentele technieken…
Naarmate de progressie van de leerling het toelaat, is er steeds meer ruimte voor creatieve inbreng en individuele invulling naar bv keuze van technieken of thema’s.
De leerlingen worden creatief uitgedaagd om met verschillende materialen en technieken te experimenteren en te ontdekken hoe zij hun innerlijke belevingswereld liefst uitdrukken, vanuit een individuele alsook een collectieve benadering.
Soms vertrekken we daarvoor vanuit hun waarneming, vanuit hun verbeelding, of vanuit het werk van een kunstenaar. Inhoudelijk wordt er dieper gegraven, ze maken kennis met het analyseren en conceptualiseren van onderwerpen en leren hoe die omgezet worden naar een gekozen techniek en resulteren in een beeld.
Ze experimenteren met verschillende grafische technieken, zoals lino, etsen, monoprint, kartondruk, etc. Ze verdiepen zich in een waaier van tekentechnieken, zoals pastel, inkt, houtskool, potlood, balpen, pen en Oostindische inkt, etc. Ook schildertechnieken komen uitvoerig aan bod, aquarel, ecoline, inkten, gouache, acrylverf, notenbister,... Ze gaan aan de slag met driedimensionale technieken, zoals boetseren met klei, hout, papier-maché, gips en assemblage, etc. Ze ontdekken mixed media technieken, collage, stop motion, digitale beeldbewerking, de basis van animatietechnieken en andere experimentele technieken…
Naarmate de progressie van de leerling het toelaat, is er steeds meer ruimte voor creatieve inbreng en individuele invulling naar bv keuze van technieken of thema’s.